tisdag 10 november 2009

En enkel variant av Chicken Satay

Uff, i dag fant jeg ikke oppskriften - så viste det seg at jeg hadde kastet den utrevne siden fra engelske Tescos kundemagasin fra august 1987, og ført inn oppskriften i min lille grønne oppskriftsbok.

I ettertid synes jeg kanskje at det virker litt sært å bære med seg et simpelt kundemagasin med eksotiske oppskrifter på interrail fra Cornwall til Orkney og hjem. Men jeg har hatt mye glede av den ene oppskriften jeg har igjen - kylling med peanøttsaus.

Du trenger:
  • Ca 500 kyllingfilé
Marinade:
  • 2 ss soya
  • 1 ss revet fersk ingefær
  • 2 knuste hvitløksfedd
  • 1 liten grønn chili
  • 2 ts råsukker
  • Juice + skall av 1/2 lime
Bland sammen marinaden. La biter av kylling trekke i marinaden ca 2 timer. Det er stilig å tre kyllingkjøttet på bambusspyd, men ikke avgjørende.

Saus:
  • 2 hvitløksfedd
  • 1 ts fersk ingefær
  • 1/2 - 1 grønn eller rød chili
  • 125 g rødløk
  • Juice av 1 lime
  • 1 ts salt
  • 4 msk peanøttsmør
  • Ca 2 dl vann
  • Evt. det som er igjen av marinaden
Ingrediensene til sausen mikses sammen og får koke ca 10 min. Evt. kan rødløken freses i litt olje først. Mens sausen koker stekes eller grilles kyllingen; i stekpanne, ovn eller hvis mulig på grillen.

Serveres med ris av en eller annen type, eller som i dag med mathvete. Og grønnsaker etter egen smak. Mmm.

Se bilder av Chicken Satay i ulike varianter på f eks Flickr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar