torsdag 3 december 2009

Nejlika, kanel, ingefära och pomerans - det luktar pepparkakor...


Smältande smör, socker, sirap och kryddor. Luktar gott!

Veckan blev inte riktigt som jag tänkt mig - men så kom jag på att jag ju kunde sätta en pepparkaksdeg eller två. I kylskåpet vilar nu deglängder som skal skäras i tunna skivor och bli till skurna pepparkakor - världens enklaste, världens godaste. I tillägg väntar en omgång pepparkaksdeg på att nån gång under helgen kavlas av ivriga barn och bli till älgar, bilar, flygplan - och kanske stjärnor, hjärtan, gubbar og gummor.

Recept? Det finns så många. Jeg kommer tilbake med mina när pepparkakorna är bakade - innan dess vet man ju strängt taget inte om det blev bra...Det är bra om de hembakade pepparkakorna blir godare än köp-kakorna, men det viktigaste är faktiskt degens kavlings-egenskaper!

Varför inte låta sig inspireras av nya pepparkaksvarianter? Se t ex
Alternativa pepparkaksrecept på www.svd.se
Enkel variant av skurna pepparkakor på www.recept.nu
Alltid oemotståndliga "Jul i Arla-köket"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar