torsdag 25 mars 2010

Våffeldag

I dag har jag övergått mig själv och gjort alldeles hemlagade frasvåfflor. Hur enkelt som helst! Farväl Ekströms frasvåffel-mix!
  • 4 dl mjölk
  • 3 dl vetemjöl
  • 2 tsk torrjäst
  • 100 g smält och avsvalnat smör
Blanda mjölet med torrjästen. Värm mjölken til 45 grader. Rör samman mjölblandingen och mjölken, och låt röran jäsa ca 30 min. Tillsätt det avsvalnade smöret.

Stek våfflorna gyllna i våffeljärn. Bäst nygräddade, men jästen gör att våfflorna håller sig frasiga också när de har svalnat.

Goda med bara lite strösocker - eller sylt och grädde. Jordgubbsylt, hallonsylt, körsbärsylt, plommonsylt, blåbärsylt, hjortronsylt...särskilt hemmagjord!

Våffeldagen? Vad är det?
Flera våfflor på http://www.vafflor.se/
Norska våfflor - på svenska

1 kommentar:

  1. Takk for ny, superenkel oppskrift - skal prøve denne i påsken! Her i huset ble det også vafler på vaffeldagen! Her er min oppskrift, som er min mors gode, gamle fra 60-tallet. Uten sukker, og kjempegode med hjemmelaget syltetøy og en rømmeklatt på - eller bare litt strøsukker:

    1 l helmelk
    2 egg
    1/2 ts salt
    mel til passe tykk røre*
    200 g smør smeltes og røres i til slutt
    1 strøken ts bakepulver like før steking

    Røren skal helst svelle ca én time.

    *Passe tykk røre: Den skal gi litt motstand når du rører og være tykkere enn pannekakerøre. Er den litt tykk, så tilsett bare litt mer melk.

    SvaraRadera